Novináři by měli neustále ověřovat spolehlivost svých zdrojů a neměli by dál šířit nepotvrzené zprávy. Poučka (snad) vyučovaná na každé žurnalistické fakultě do praxe sice nepřechází ve 100% případů, jak se můžeme často přesvědčit, ale je alespoň tak nějak veřejně známá.

Problém není v tom, že by se zdroje neověřovali, často je spíš s podivem, jak vůbec neověřené zprávy a kachny vznikají. Nemluvím tu o bulváru, tady často nejde o senzacechtivost ani nic podobného, jde čistě o chybu redaktora, či snad jeho neschopnost a nedostatek analytické logiky.

Novináři pracují s fakty, ale občas z nich dokážou vytvořit neskutečné teorie.

 

Nepíšu tento článek jen tak pro nic za nic, mám k němu důvod. Hádáte správně, narazil jsem totiž na text, kde je nedostatek analytického myšlení donebevolající. A samozřejmě svou roli hraje i nedohledání si potřebných faktů…

Na Twitteru jsem narazil na zajímavou zprávu, že Blizzard vydělal na prodeji Authenticatorů již téměř 30 milionů dolarů. Zpráva věru zajímavá, tudíž jsem si stránku otevřel s myšlenkou, že o této informaci napíšu i na WoWfan.cz, mnoho čtenářů by to jistě zajímalo. Po přečtení zprávy se mi však zdálo, že zde něco nesedí. Už formulace věty o výdělku nebyla úplně přesvědčivá. A pak mi to došlo…

Blizzard Authenticator je ve své původní podstatě zařízení, které vám umožní ještě více zabezpečit svůj (nejen) World of Warcraft account. Pro přihlášení potřebujete nejen jméno a heslo, ale také kombinaci číslic, kterou váš přístroj vygeneruje. Toto zařízení se prodává za 6.50$. Podle relativně spolehlivých statistik bylo před pár dny zjištěno, že svoje účty má touto metodou zabezpečeno asi 40% hráčů. Novinář, který sepsal zmíněný článek si tak jednoduše zjistil současný počet hráčů World of Warcraft (něco přes 10 milionů) a jednoduchou matematikou se dostal k výsledku, že Blizzard vydělal skoro 30 milionů.

Nebudu tu teď řešit, že výroba zařízení musela určitě něco stát a že zisk bude mnohem menší. O to nejde. Zisk, obrat, koho to vlastně zajímá.

Horší je, že si novinář nezjistil další fakta. Za prvé menší problém – totiž statistika, že asi 40% hráčů má zabezpečený account je trochu zkreslená. Každý hráč, kdo Authenticator použije, dostane na své postavy mazlíčka, podle kterého tvůrci statistiky zjistili dané číslo. Jenže problém je v tom slově postavy – každý hráč může těchto postav mít až 50, což logicky docela silně zkresluje statistiku.

Ještě větší chybou je však jiná věc, totiž, že si autor nezjistil moc informací ani o samotných authenticatorech. Není totiž nutné kupovat si hardwarové zařízení. Existují i stejně fungující aplikace pro Android a iOS, které jsou úplně zdarma a věřím, že hráčů využívajících tyto aplikace bude mnohem více než těch, kteří si objednali elektronickou hračičku.

Jak jistě chápete, v tuto chvíli nedává původní částka už vůbec žádný smysl…